Com es podria reduir l’absentisme escolar que caracteritza moltes vegades als centres de formació d’adults tant de les nostres illes com de la península?

Aquesta és la pregunta amb la qual va sorgir la necessitat formativa del CEPA Camp Rodó, CEPA La Balanguera i CEPA Sud que han iniciat des del curs passat una formació intercentres organitzada pel Centre de Formació del Professorat CEP Palma.

Els centres d’educació de persones adultes tenen com a denominador comú sofrir cada any un elevat absentisme. Fruit d’un estudi per a esbrinar les causes de l’absentisme, el professorat va observar que un 30 % de l’alumnat deixava els estudis per manca de motivació, perquè es veu incapaç d’aprovar, perquè li fa por, etc.
Al curs 2018-2019 aquests tres centres varen iniciar una una formació inspirada en el Centre de Formació d’adults el Roure de Polinyà, Catalunya.
En aquest, després d’anys repetits d’elevat absentisme, varen iniciar un programa tutorial anomenat “Unitat 0” en el que durant dues setmanes i aplicant tècniques de cohesió de grup, relaxació i estudi psicològic (PNL, sistèmica, intel·ligències múltiples), han reduït l’absentisme de l’alumnat a un 0% i han augmentat exponencialment els resultats acadèmics.

Aquests tres centres, inspirats en aquesta mirada més integral de l’alumnat, tenint en compte els aspectes curriculars i també els relacionats amb la part emocional i personal, varen elaborar una proposta de transferència a l’aula, creant les seves “Unitats Zero” i han iniciat aquest curs escolar 2019 -2020 amb una sessió d’acollida de l’alumnat amb una mirada diferent.

Les valoracions a la sortida d’aquesta primera trobada de l’alumnat varen ser molt positives. Cares somrients i comentaris com: “m’he sentit escoltat”, “ha estat enriquidor poder compartir amb les companyes”, “gràcies per fer una sessió participativa”, “m’agradaria fer més dinàmiques com aquestes al llarg del curs”, etc.
El professorat implicat, evidentment està molt satisfet i content d’aquesta iniciativa i la bona rebuda per part dels seus alumnat. Se mostren motivats i amb ganes de continuar donant forma a aquesta idea innovadora que suposa un canvi dins els centres de formació d’adults.

Enguany, continuaran la formació en aquesta línia de treball a través del CEP Palma, ja que segons ells “necessiten més eines i estratègies per poder continuar programant i organitzant activitats seqüenciades al llarg del curs, que ajudin el nostre alumnat a formar-se de manera íntegra, amb un equilibri i bona gestió emocional reforçant especialment l’autoestima i la confiança del nostre alumnat ja que considerem que són elements fonamentals per reduir l’abandonament”.

La idea d’aquest curs escolar, és aprofundir, incorporant aquest canvi de mirada del professorat al seu dia a dia com a centre, incorporant els cercles de diàleg (Pràctiques Restauratives) com a motor de treball a l’aula, per ajudar a generar comunitat i crear vincles entre les persones i benestar a nivell personal.
També volen introduir el treball de les competències emocionals, contrastant la importància de saber gestionar i regular emocions per poder tenir relacions saludables i millorar les habilitats socials de l’alumnat.

Alumnes del Cepa Camp Rodó realitzant una dinàmica cooperativa.

Alumnes del Cepa Camp Rodó fent un cercle de diàleg.

Alumnes del CEPA Sud fent un cercle de diàleg com a dinàmica de presentació.

Alumnes del CEPA Sud fent un bingo com a dinàmica de coneixement.

CEPA La Balanguera : Cercle de diàleg.

Compartim emocions.